Protokół z kontroli problemowej realizacji zadań obrony cywilnej przeprowadzonej w dniu 08.11.2004r. zgodnie z Planem Zamierzeń Wydziału Zarządzenia Kryzysowego i Spraw Obronnych ...
PROTOKÓŁ
z kontroli problemowej realizacji zadań obrony cywilnej w Miejskim Ośrodku Kultury w Jastrzębiu Zdroju przeprowadzonej w dniu 08.11.2004 r. zgodnie z Planem Zamierzeń Wydziału Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych - Pion Ochrony na 2004 r. stanowiącym załącznik do zarządzenia
I. Kontrolę przeprowadziła Komisja w składzie:
Przewodniczący - Ireneusz ZALASA
Członkowie:
- Krzysztof FIGAŚ
- Piotr PI0TROWICZ
II. Celem kontroli było określenie aktualnego stanu przygotowania oraz stopnia realizacji zadań obrony cywilnej w Miejskim Ośrodku Kultury w Jastrzębiu Zdroju.
III. Kontrolą objęto zagadnienia w zakresie:
- planowania obrony cywilnej i ratownictwa;
- szkolenia;
- zabezpieczenia inżynieryjno - technicznego;
- działalności organizacyjnej;
IV. W trakcie kontroli Komisja stwierdziła:
l. W zakresie planowania OC i ratownictwa:
Przedstawiony do kontroli Plan Obrony Cywilnej Miejskiego Ośrodka Kultury w Jastrzębiu Zdroju jest opracowywany na podstawie Zarządzenia Nr Or-0152/31/2000
Cześć I planu - Ocena zagrożenia i zamiar działania.
W tej części planu w formie opisowej oraz za pomocą zestawień, schematów i tabel przedstawiono:
- wnioski z oceny zagrożenia,
- przewidywane straty wśród ludności i w gospodarce narodowej,
- priorytety działań ratowniczych,
- zestawienie JOOC,
- schemat łączności kierowania i współdziałania,
- plan alarmowania JOOC,
Właściwie określono zagrożenia mogące wystąpić w obiektach Miejskiego Ośrodka Kultury.
Część II planu - Plan ewakuacji ludności.
W dokumentacji ujęto:
- cel i zamiar ewakuacji osób,
- plan osiągania gotowości elementów organizacyjnych,
- wykaz osób kierujących procesem ewakuacji osób,
- plan alarmowania członków zespołu kierowania wydzielonych do kierowania procesem ewakuacji,
- zestawienie liczbowe ewakuowanych osób,
- sposób powiadamiania pracowników o rozpoczęciu ewakuacji.
Na podstawie przedstawionej dokumentacji dotyczącej przygotowania i prowadzenia ewakuacji należy stwierdzić, że jako podstawowy sposób zbiorowej ochrony ludności jest przygotowana właściwie, ponadto Plan wymaga graficznego przedstawienia procesu oraz wyznaczenia rejonów zbiórek - dotyczy administrowanych obiektów.
Cześć III planu - Plan logistycznego zabezpieczenia działań.
Dokumentacja wymaga uzupełnienia danych, naliczenia potrzeb oraz wyznaczenia osób odpowiedzialnych za realizację zadań.
Plan działania w procesie osiągania wyższych stanów gotowości obronnej opracowany jako oddzielny dokument Planu Obrony Cywilnej.
W planie tym znajdują się:
- harmonogram osiągania wyższych stanów gotowości obronnej /WSGO/,
- czynności zespołu kierowania w czasie osiągania /WSGO/,
- zakres i harmonogram realizacji zadań obrony cywilnej w procesie osiągania WSGO,
- podział stanu osobowego na poszczególne stanowiska,
- struktura kierowania obroną cywilna,
- podział środków transportowych,
- plan powiadamiania zespołu kierowania i innych osób funkcyjnych,
Przedstawiony Plan WSGO wymaga aktualizacji oraz wyznaczenia osób odpowiedzialnych za realizację zadań - powołania Zespołu Kierowania.
Stwierdzono brak „Plan zamierzeń Obrony Cywilnej na 2004 rok"
2. W zakresie szkolenia:
Szkolenie podstawowe załogi z powszechnej samoobrony realizowane jest w ramach szkoleń z bhp oraz w ramach szkoleń specjalistycznych zgodnie z zaleceniami.
3. W zakresie inżynieryjno-technicznym:
Stwierdzono brak planu zaciemniania i wygaszania oświetlenia oraz dokumentacji doraźnego przygotowania brakujących budowli ochronnych realizowanej w czasie podwyższenia gotowości obronnej państwa.
4. W zakresie działalności organizacyjnej:
W ramach popularyzacji i przygotowania ludności do rozpoznawania i prawidłowego reagowania na zagrożenia należy wyeksponować w miejscach ogólnodostępnych (tablice informacyjne) materiały określające sposoby postępowania w sytuacjach zagrożenia.
Wnioski i zalecenia:
Uwzględniając jakość opracowanych dokumentów Komisja stwierdza, że Miejski Ośrodku Kultury jest przygotowany w stopniu dostatecznym do działań w sytuacji zagrożenia i kryzysu, ponadto należy:
1. Opracować brakujące dokumenty oraz uaktualnić zapisy w Planie OC - pkt l, 3;
2. Zintensyfikować działalność popularyzacyjną z zakresu ochrony ludności.
Termin usunięcia stwierdzonych niedociągnięć do dnia 31 grudnia 2004 r.
Zgodnie z protokołem pokontrolnym realizacja zadań Obrony Cywilnej w Miejskim Ośrodku Kultury zostały wykonane następujące czynności:
- usunięto braki w dokumentacji dotyczącej Obrony Cywilnej Miejskiego Ośrodka Kultury;
- uaktualniono zapis w Planie OC pkt 1, 3;
- zintensyfikowano działalność popularyzacyjną z zakresu ochrony ludzkości.